شانزدهمین جلسه کمیته فرابخشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به ریاست جناب آقای تقی زاده

بازگشت به نوشته‌ها

شانزدهمین جلسه کمیته فرابخشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به ریاست جناب آقای تقی زاده

شانزدهمین جلسه کمیته فرابخشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به ریاست جناب آقای تقی زاده و با حضور برخی متخصصین و کارشناسان حمل ونقل کشور در روز دوشنبه مورخ ۲ دی ماه ۹۸ در محل فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران برگزار گردید.

در این جلسه دو موضوع ذیل در دستور کار قرار داشت که به آن پرداخته شد:
۱- بهره‌وری سیستم ریلی کشور و مقایسه با سایر کشورها
۲- اقدام های عملی جهت فعال سازی کریدور ریلی چین-ترکیه (راه ابریشم ریلی)

در جلسه مذکور، ابتدا موضوع بهره‌وری ناوگان و شبکه مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا، نمونه های موفق جهانی درخصوص افزایش بهره وری از ناوگان و زیرساخت ریلی ارائه شد. سپس وضعیت شبکه ریلی کشور در مقایسه با این شاخص ها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاکی از بهره‌وری بسیار پایین ناوگان و شبکه ریلی کشور می‌باشد.
در انتها مقرر گردید اقای مهندس قربانعلی بیگ راه کارهای پیشنهادی را به همراه برآورد هزینه به گزارش خود اضافه نمایند تا قابل طرح در جلسه شورای تخصصی حمل و نقل باشد.

در موضوع دوم، کریدور چین-ترکیه (راه ابریشم ریلی) ارائه شد. در این بخش ضمن معرفی کریدورهای ارتباطی بین چین و ترکیه، راه ابریشم ریلی که ارتباط پنج کشور چین، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه را برقرار می کند، به مشخصات طول مسیر در هریک از پنج کشور، زمان سیر، نرخ حمل در کریدور و…پرداخته شد.
در انتها نیز موانع و مشکلات این کریدور به این صورت بیان شد:
مسائل مرتبط باتحریم ها، نحوه مراودات مالی، عدم هماهنگی گمرکات، نامتوازن بودن بار رفت و برگشت و ابهام در نرخ برگشت واگن ها .
همچنین مقرر شد پیشنهادها و درخواست ها از مجلس برای به ثمر رسیدن این طرح ملی نیز به بخش پایانی گزارش اضافه گردد.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها