جلسه کارگروه حمل و نقل بین المللی انجمن/مشکلات حمل بار در محور ترکیه

بازگشت به نوشته‌ها

جلسه کارگروه حمل و نقل بین المللی انجمن/مشکلات حمل بار در محور ترکیه

نشست بررسی مسائل و مشکلات شرکت‌ های حمل‌ و نقل ریلی بین‌ المللی فعال در مسیر ترکیه روز سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ ماه ۱۴۰۰ در محل دفتر انجمن صنفی شرکت های ریلی و خدمات وابسته با حضور دبیر انجمن، برخی از مدیران عامل و بازرگانی شرکت‌های باری و فورواردری فعال در این حوزه برگزار شد.

در آغاز جلسه، چالش‌ های اساسی حمل بار در این محور توسط شرکت‌ های متقاضی این نشست عنوان شد و دیگر حاضرین نظرات و پیشنهادات خود را در راستای تکمیل، تشریح و رفع مشکلات ارائه نمودند.

از جمله مهمترین نکاتی که به آنها پرداخته شد عبارتند از:

  • یکی از عوامل اصلی وجود مشکلات فعلی، انحصار ایجاد شده و رفتار سلیقه‌ ای نماینده راه‌‌ آهن ترکیه (شرکت MFA) با شرکت‌ های حمل‌ و نقل ایرانی و عدول از پروتکل‌ های وضع شده بین راه‌آهن دو دولت می‌ باشد.
  • واگن‌ های خصوصی در ترکیه از ۲۰ درصد تخفیف برخوردارند که (به دلیل عدم احتساب واگن‌ های ایرانی به عنوان واگن خصوصی) این تخفیف اعمال نمی‌ گردد. همچنین امکان پیگیری و رصد واگن‌ های ایرانی پس از ورود به خاک ترکیه از بین رفته و سیر آنها به کندی و خارج از برنامه صورت می‌پذیرد؛ به نحوی که گاهی فاصله بین ورود و خروج وا‌گن های ایرانی به ترکیه بیش از یک هفته به‌طول می‌ انجامد.
  •  مشکلات دیپلماتیک و ضعف‌ های موجود در روابط خارجی بین ایران و ترکیه که منجر به عقب‌ نشینی راه‌ آهن ایران و در نتیجه شرکت‌ های حمل‌ و نقل ایرانی از حقوق و منافع خود و تحمیل شرایط نابرابر شده است.
  •  قائل شدن برخی امتیازات ویژه برای برخی شرکت‌ های خاص در تخصیص بار و… توسط نواحی مربوطه و ایجاد شرایط غیررقابتی برای علاقه‌مندان به فعالیت
  •  همراه ندانستن و اولویت ندادن راه‌ آهن به فعالان بخش خصوصی و عدم پاسخ‌ گوئی به خواسته‌ ها و مشکلات آنها

در نهایت پس از تبادل نظر مقرر شد با توجه به اهمیت بخش حمل‌ و نقل بین‌ المللی و مشکلات متعدد آن، ضمن تسریع در تشکیل کارگروه حمل‌ و نقل بین‌ المللی انجمن، در راستای حل مشکلات ذکر شده، مکاتبات لازم با راه‌ آهن صورت پذیرفته و در اسرع وقت جلسات همفکری و طرح مشکلات بین انجمن و راه‌ آهن تنظیم گردد.

لازم به ذکر است که آقایان دکتر مهرائی و دکتر پوربرخورداری به عنوان نمایندگان شرکت‌ های عضو انجمن برای پیگیری‌ های لازم و حضور در جلسات در راستای مشکلات محور ترکیه انتخاب شدند.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها