جلسه بررسی طرح رولند برگر در راه اهن

بازگشت به نوشته‌ها

جلسه بررسی طرح رولند برگر در راه اهن

جلسه طراحی چشم انداز و استراتژی صنعت ریلی ایران در روز دوشنبه مورخ ۴ آذر ماه در راه آهن جمهوریاسلامی ایران به ریاست جناب آقای عاشوری و با حضور اعضای هیئت مدیره، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی، انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی و تعدادی از خبرگان ریلی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن در این جلسه گزارشات بخش استراتژی های طرح تحول سازمانی راه‌آهن

ایران، که چندی پیش توسط شرکت رولند برگر به اتمام رسیده بود ارائه گردید که دلایل نیاز راه اهن به تحول

سازمانی و اصلاحات موجود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. رقابت پذیری، خصوصی سازی، آزادسازی و تجاری‌سازی به عنوان اصول بنیادی استراتژی های راه آهن عنوان گردید.


برخی از انتقادات مطرح شده در خصوص این طرح، مواردی از جمله تمرکز این شرکت مشاور روی راه آهن های اروپا و همچنین عدم توجه کافی به شرایط ایران عنوان نمود. همچنین بر لزوم توجه به نگاه های داخلی و همراهی مشاوران خارجی از جمله نکاتی بود که شرکت‌کنندگان در این جلسه بر آن تأکید بسزایی داشتند.


در جمع بندی طرح شرکت مشاور پیشنهاد داده بود که قطارهای حومه ای و سریع السیر(HSR) به دلیل زیان ده بودن و بازگشت سرمایه طولانی به بخش دولتی واگذار گردد. همچنین 20 درصد از ظرفیت حمل بار که شامل حمل کالای اساسی و کالاهای نظامی است توسط بخش دولتی صورت پذیرد !


در ادامه از طرف انجمن بر لزوم گسترش فعالیت بخش خصوصی و کاهش تصدی گری دولت اشاره شد که در این راستا راه آهن صرفا باید در تعارضات بین بخش خصوصی داوری کند نه اینکه خود به عنوان ذینفع ایفای نقش نماید و همینطور اعضای حاضر نظرات خود را در ارتباط با رگولاتوری و جایگاه آن مورد بحث و بررسی قرار دادند.


در نهایت اقای دکتر تقی زاده موارد زیر را به عنوان جمع بندی نظرات انجمن مطرح نمودند


✅واگذاری قطارهای حومه ای و سریع السیر(HSR) به بخش دولتی به دلایل مطرح شده قابل توجیه نیست چرا که با پشتیبانی دولت می توان از بخش خصوصی در این طرح ها حمایت کرد.


✅در خصوص حمل کالای اساسی و نظامی بخش خصوصی دلسوزانه و مسئولانه تر عمل می کند چرا که در بخش دولتی هیچ گونه ابزار کارامدی وجود ندارد و قادر به برخورد با کارکنان متخلف خود نیز نمی باشد، در حالیکه بخش خصوصی همواره در تبعیت کامل از کارفرما می باشد و ریسک تخلف را نمی تواند تحمل کند .


در انتها نظر هریک از خبرگان ریلی با استفاده از متدولوژی SWOT گرفته شد و مقررگردید نکات ذکرشده درپرسشنامه مذکور، طرح شرکت رولند برگر را مورد بازنگری قرار دهد.
@Rtcguild

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها