تلاش بخش خصوصی برای گذر از تنگنای لکوموتیوی (متن مصاحبه دکتر سبحان نظری، دبیر انجمن، با تین نیوز)

بازگشت به نوشته‌ها

تلاش بخش خصوصی برای گذر از تنگنای لکوموتیوی (متن مصاحبه دکتر سبحان نظری، دبیر انجمن، با تین نیوز)

دیدگاه های مختلفی در مورد سرمایه گذاری در بحث خرید لکوموتیو توسط بخش خصوصی وجود دارد. در این زمینه برخی کارشناسان پیشنهاد می دهند صنایع بزرگی چون فولاد سازان به حوزه خرید کشنده‌ های ریلی وارد شده و عملیات سیر بار خود را انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از تین نیوز، به اعتقاد برخی دیگر، اینکه صنایع بزرگی چون فولادسازان بتوانند با ورود به این حوزه و خرید کشنده‌ های ریلی، علاوه بر بهبود وضعیت شبکه ریلی به بهبودکسب و کار خود نیز کمک کنند پیشنهاد خیلی خوبی است. اما در عین حال این پرسش مطرح است که چطور می شود ذوب آهن با خریداری کشنده، عملیات سیر بار خود را انجام دهد؟

این کارشناسان معتقدند، باید اذعان داشت که راه آهن جاده نیست که هر کسی چند تا واگن و لکوموتیو بخرد و در آن براند اما دبیر انجمن صنفی شرکت های ریلی در این زمینه دیدگاه دیگری دارد.

سبحان نظری در این زمینه به تین نیوز گفت: در این تنگنای لکوموتیوی، شرکتی که سال‌ ها عنوان می‌ کردیم به خاطر منافع بلندمدت خودش هم که شده در بخش ریلی سرمایه‌ گذاری کند، انجام این سرمایه گذاری را پذیرفته است.

وی افزود: این منفعت خیلی بزرگی است. اگر استقبال از این تازه‌ وارد را درست انجام دهیم، بقیه‌ سرمایه گذاران هم پشت سر هم می‌ آیند و انقلاب مفید ریلی در کشور رخ می‌ دهد.

او عنوان کرد: این سرمایه گذار البته یک شرط ساده دارد که با مقداری هزینه‌ فنی قابل برآوردن است. منافع بزرگ ملی حاصل از آمدن این سرمایه‌ ها در چنین تنگنایی، خیلی بزرگتر از هزینه‌ های اندک درون بنگاه دولتی  است و البته جنس این هزینه هم چندان مالی نیست و عمدتا از نوع تغییر روش و فرآیند است.

نظری ادامه داد: به طور قطع لازم است سرمایه‌ گذار بزرگی مثل فولاد مبارکه، به فکر توازن در سرمایه‌ گذاری باشد تا بازگشت سرمایه‌‌ اش سریع‌ تر صورت پذیرد. اگر این توازن از بیرون سازمانش قابل تامین نباشد، باید خودش دست به کار شود و کنار واگن، لکوموتیو را نیز تامین کند تا با تجمیع این دو از زمین ماندن بارش پیشگیری کند.

دبیر انجمن صنفی شرکت های ریلی تاکید کرد: حال اگر مسئله توازن را از سمت راه‌ آهن نگاه کنیم، وقتی این سازمان دولتی، توازن در نسبت میان لکوموتیو و واگن را از دست داده است و از سوی دیگر سرمایه مورد نیاز برای برای بازگرداندن توازن را ندارد، بدیهی است که باید از سرمایه‌ گذار خصوصی بیرونی مشتاق به برقراری این توازن استقبال کند.

وی با انتقاد از افزایش روزافزون تصمیم گیری های مقامات ارشد بدون پشتوانه و بدون طی نمودن روال تصمیم‌ سازی و به‌ شکل انفرادی و در جمع‌ های محدود و کم‌ اطلاع گفت: بعضی وقت‌ ها، ممکن است مدیران ارشد در قامت تصمیم‌ گیران منفرد و حتی بدون پشتوانه کافی تصمیم‌ سازی، تصمیمات خوبی بگیرند و اجرا کنند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که در اکثر مواقع، مدیران ارشدی بر سر کارند که در لباس تصمیم‌‌ گیران منفرد و به خاطر مشورت نگرفتن، هم خود رنج می‌ چشند، هم به جامعه رنج می‌ چشانند.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها