صنعت ریلی نیازمند سناریوی جدید

بازگشت به نوشته‌ها

صنعت ریلی نیازمند سناریوی جدید

مدیرعامل شرکت ریل‌رود، در میزگرد تخصصی تین‌نیوز با عنوان «بررسی راهکارهای زیرساختی برای ترمیم نظام حمل‌ونقل ریلی کشور» که هفته گذشته در دفتر تین‌نیوز برگزار شد، گفت: در ابتدای شکوفایی این صنعت، ما ساختاری را در صنعت ریلی کشور ایجاد کردیم که به عنوان تامین کننده نیاز ریلی فعالیت کند؛ تا از این طریق برنامه‌های ریلی کشور از جنبه صنعتی و بحث جابه‌جایی مسافر پوشش داده شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، فرهاد اجتهادی، با بیان اینکه در بخش صنعت نقاط ضعف بزرگی بوجود آمده است، گفت: اولین شرکتی که در این زمینه در سال 62 تاسیس شد و به بهره‌برداری رسید، واگن پارس بود که متولی صنایع ریلی کشور به‌شمار می‌رود.

این شرکت در دهه 60 و در زمان جنگ با وجود تمام مشکلات، بهترین فناوری و نیروهای تخصصی را در این حوزه به‌کار گرفت.

او با بیان اینکه در دهه 60 نگاه‌های متفاوتی وجود داشت، گفت: با وجود سهام‌داران دولتی که 40 درصد سهم شرکت راه‌آهن و 60 درصد برای سازمان گسترش بود، حمایت همه‌جانبه‌ای از این صنعت صورت می‌گرفت و تمام ذی‌نفعان پروژه تمرکز خود را وقف توسعه این بخش می‌کردند.

او افزود: آن زمان نقطه شروع تولید واگن‌های باری و مسافری بود که خوشبختانه واگن‌های مسافری که واگن پارس در همان مقطع تولید کرد، بهترین نوع واگن‌هایی بوده که تاکنون به سیستم حمل‌ونقل ریلی راه‌آهن وارد شده است.

اجتهادی با اشاره به اینکه متاسفانه از دهه 70 به بعد مشاهده می‌کنیم که نگاه‌ها تغییر می‌کند و از آن زمان بحث خصوصی‌سازی مطرح می‌شود، گفت: البته خصوصی‌سازی می‌تواند بستر توسعه را در کشور فراهم کند؛ نگاهی به تجربه کشورهای دیگر در بحث خصوصی‌سازی در صنایعی که تاثیر به‌سزایی در اقتصاد دارند، نشان می‌دهد که یک سیستم حمل‌ونقل ریلی مناسب می‌تواند بستر توسعه اقتصادی برای درآمدزایی باشد.

او افزود: در این زمینه ظرفیت‌های بالفعلی در کشور وجود دارد که می‌توان به صورت بالقوه از آن‌ها استفاده کرد.

در شرایط کنونی این مساله حایز اهمیت است که با وجود تمام محدودیت‌هایی که در بودجه حمل‌ونقل ریلی داشته‌ایم برای تامین نیاز صنعت حمل‌ونقل ریلی چگونه اعتبارات موجود را مدیریت کرده‌ایم.

او با اشاره به یکی از مراسم‌های امضای قرارداد واردات واگن از چین، گفت: در این مراسم این سوال برای من مطرح شد که چرا در صنعتی که نوپا است و می‌تواند تاثیر مهمی در توسعه صنعت کشورداشته باشد، چنین تصمیمی گرفته می‌شود و ما باید در حالی که خود توان تولید داریم در مراسم جشن امضای قرارداد یک کشور خارجی شرکت کنیم.

او افزود: در واقع به نظر می‌رسد باید از بخش توسعه به صورت کلان حمایت شود، نیازهای حمل‌ونقلی به جای خود اما صنعت را نمی‌شود نادیده گرفت.

اجتهادی با بیان اینکه چرا بعد از واگن‌پارس شرکت‌های متعدد صنایع ریلی ایجاد شدند در صورتی که ظرفیت آن کارخانه خالی بود، گفت: این درحالی است که این مجموعه از سوی بسیاری از کارشناسان اروپایی نیز بزرگترین کارخانه تولید صنایع ریلی در خاورمیانه شناخته می‌شود.

او با بیان اینکه به لحاظ خط تولید و انتقال تکنولوژی یکی از بارزترین و شاخص‌ترین صنایع کشور می‌تواند صنایع ریلی باشد، گفت: نکته مهم که در این بخش مشاهده می‌شود آن است که در هر زمان می‌شود درست تصمیم گرفت و امسال هم در حالی که در سال اقتصاد مقاومتی قرار داریم، استفاده از ظرفیت‌های داخلی تا حد امکان باید مد نظر قرار داده شود.

او در پایان این بخش از صحبت‌های خود گفت: عوامل متعدد باید در اتاق فکر و در میان فعالان صنعت ریلی همراه  با دستگاه‌های بهره‌بردار در افکار و برنامه‌های خود به یک اجماع کلی برسند و به این ترتیب یک سناریو جدید برای صنعت ریلی کشور بوجود بیاید تا بتوانیم از ظرفیت‌هایم وجود تا حد امکان بهره ببریم.

میزگردهای تخصصی تین‌نیوز به منظور واکاوی معضلات موجود در صنعت ریلی کشور به صورت ماهانه برگزار می‌شود.

در میزگرد «بررسی راهکارهای زیرساختی برای ترمیم نظام حمل‌ونقل ریلی کشور»، حسن موسوی‌نژاد مدیرعامل شرکت رجا و رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و محمدحسین قنبری مدیرعامل شرکت فرازتیما و رئیس هیات مدیره انجمن صنایع ریلی نیز حضور داشتند.

ادامه دارد…

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها